1 דקות קריאה

מי שמכירה אותי יודעת שאני מתנגדת לפילינגים. זה לא קרה בבת אחת. בלימודי הקוסמטיקה, למדתי שטיפולי פילינג חשובים לעור: הם מבהירים אותו, מסירים תאים מתים, מחדשים את העור ובעצם מה לא? למרות שהחלטתי להיות קוסמטיקאית טבעית, ותוך שנתיים העזתי לזרוק לפח הזבל את כל הקרמים והמוצרים של החברות הנחשבות ביותר והתחלתי לייצר מוצרים טבעיים, עדיין פילינג...נשאר מוצר/ טיפול חשוב. עברו כמה שנים וככל שראיתי פנים מול פנים מטופלות שונות והכרתי את עורן בטיפולים חוזרים, ככל שקראתי והתעמקתי בביולוגיה של העור- הבנתי שפילינג זה דבר לא נכון ולא אחראי לעשות לעור. ברוב המקרים הוא אפילו לא נחוץ: לא בטיפולים לאקנה ולא בטיפולי יופי. העור שלנו מתחדש אחת לחודש ובגיל מבוגר מאוד (לקראת גיל 70) קצב ההתחדשות יורד מעט. בקצרה אני יכולה להגיד שהתאים המתים נושרים בצורה ספונטנית אחת לחודש- וזה יקרה רק לאחר ששכבה חדשה של תאים שעלו כלפי מעלה "דחפו" אותם החוצה (התאים מתחדשים מאזור תאי הגזע, עמוק יותר בעור). ברגע שאנחנו עוזרים לתאים "המתים" האלו לנשור, אנחנו בעצם חושפים את העור שלנו- עדיין לא מוכן וחסין לאוויר העולם- פחות תאי מלנין שמגנים מהשמש, פחות שומנים שמונעים כניסה של פאתוגנים ובריחת מים מהעור. כלומר- התאים המתים הם החברים הכי טובים של העור שלנו- ואותם למדו אותנו לשנוא. כתבתי פרק שלם על כך בספר שלי למי שמעוניינת להבין את הנושא מכ צדדיו- פרק 9 "אל תציקו לאפידרמיס". ולמי שאין סבלנות להתעמק- אז העצה הכי טובה שתקבלו לעור שלכם- זה בעיקר לשמור עליו כי אין שם אף טעות של הטבע: תרחיקו אותו מפילינגים, משפשופים, גרגירים ושריטות. העור שלכם הוא לא סיר שצריך לנקות אותו לפני פסח- הוא בנוי אחרת לחלוטין (ראו תמונה). אני חושבת שבתחום העור די הקדמתי את זמני. גיליתי את הקוסמטיקה הטבעית שהייתה עדיין בחיתוליה ואת הסכנות בקוסמטיקה קונבנציונאלית. יישמתי קוסמטיקה טבעית מלאה בטיפולי פנים ואני אחת הבודדות שעושה זאת באופן מלא, כנראה אין מודעות ודרישה מספקת לכך וזו הסיבה העיקרית. בעיקר גיליתי דברים בתחום הקוסמטיקה והתזונה, שהם ממש נגד הזרם השולט ולאט לאט יש יותר הוכחות שצדקתי. אני בטוחה שבעוד עשר שנים תשמעו הרבה יותר על הנזק שטיפולים קוסמטיים מסוימים ועל הסכנות לעור (ולגוף) שתזונה חסרה באבות מזון או עודפת בסוכרים גורמים לעור הפנים שלנו- ואלו בעצם הנושאים העיקריים שאני מתעקשת עליהם.

בהדרכה הדיגיטלית "טיפול נבון בעור" תמצאו עוד הרבה הסברים פוקחי עיניים, שיעשו לכם סדר אמיתי בענייני עור, תזונה וקוסמטיקה.

לרכישת ההדרכה הקליקו כאן

 בהמשך הפוסט מצורף קישור  לדבריו של דרמטולוג בריטי בשם  Dr. Mervyn Patterson , שגיליתי לאחרונה. הוא מדבר על הסכנות בשימוש ברטינול בקוסמטיקה. הוא מדבר על אותם דברים בדיוק שכתבתי עליהם בספרי. הוא אומר גם: חברות קוסמטיקה מיישמות עלינו נסיונות בקנה מידה גדול. צריך לזכור שהרופא עובד במרכז לאסתטיקה רפואית ומיישם רטינול ללקוחותיו לטשטוש קמטים וצלקות. אישית אני יותר קיצונית בגישה שלי שגורסת שאין להשתמש ברטינול (למעט לשם טשטוש סימני חטטים), כיוון שהגעתי למסקנה שהנזק לטווח ארוך רב על התועלת לטווח הקצר.

______________________________________________________

תרגום המאמר ב Businessinsider מתאריך 13.1.2018

  •  מרבית רופאי העור מסכימים כי רטינול עוזר להפחית את מראה הקמטוטים והקמטים.
  • פעם היה קשה להשיג מוצרים המכילים רטינול  למריחה ללא מרשם או לשלם עבור מוצרים קוסמטיים מתקדמים. כעת יש שוק פורח של נגזרות של ויטמין A (רטינול) הזמינות במינונים שונים ללא מרשם.
  • Business Insider שוחח עם מרווין פטרסון, רופא קוסמטיקה בוודפורד מדיקל, שטוען שנגזרות ויטמין A משווקים בצורה לא אחראית.
  • הוא טוען שהתעשייה מביאה אותנו ל"ניסוי המוני על האוכלוסייה ".
  • הוא מתאר מספר סיבות שבשלן כדאי להיזהר משימוש יתר ברטינול.
  • תעשיית הקוסמטיקה רוויה במוצרים שמבטיחים להעלים ולמנוע את סימני ההזדקנות, אבל יש מוצר אחד שרופאי העור מסכימים שהוא בדרך כלל  עובד - רטינול.

רטין A, סוג של ויטמין A, משמש במשך שנים לטיפול באקנה, אך לאחרונה הפך לחלק משגרת טיפוח העור היומית - ומלחמה על הקמטים של רבים. כשנפגשנו עם מרווין פטרסון, רופא קוסמטיקה בוודפורד מדיקל, הוא אמר לנו שאתה מתחיל לאבד קולגן בפנים מאמצע שנות ה -20 לחייך, ולאבד משהו בין 1-1.7% לשנה מכאן ואילך - מחשבה מפחידה.

"ללא ספק רטינול הופך את העור לחלק יותר", אמר ל- Business Insider. "אתה מקבל השפעה חיובית על הקולגן, זה בהחלט נכון. אתה מקבל  זרימת דם מוגברת לעור - יש הרבה דברים חיוביים שאתה יכול לומר על רטינול. "

הוא אמר שזה עובד על ידי עידוד תאי הבסיס (בשכבה התחתונה של העור) להתחלק, וכתוצאה מכך אתה מקבל יותר תאי אפידרמיס חדשים הנודדים אל פני העור ובסופו של דבר הופכים לחלק החיצוני של העור (מעין גג).

"ככל שמניחים יותר רטינול על העור, כך התאים החדשים הללו מופיעים על פני השטח, ובנקודה זו בו ישנו מנגנון שבועט החוצה את התאים על החיצוניים, שרוצה להשיל את עודפי העור - זהו תהליך הפילינג", אמר.

נגזרות של ויטמין A

פעם היה קשה להשיג אחיזה במוצרי רטינול ללא מרשם רופא, אך כיום יש שוק המוני פורח של נגזרות של ויטמין A הזמינות במינונים שונים ללא מרשם.

פטרסון הסביר כי ברטינואידים שנרשמים על ידי רופא (כמו טרטינואין*) או מוצרים קוסמטיים , בדרך כלל תמצאו את הצורה הפעילה של ויטמין A - חומצה רטינואית.

*טרטינואין הוא החומר הפעיל ברואקוטן (הערה שלי).

מוצרים אחרים הקיימים בשוק, כמו רטינול ורטינול פאלמיטייט, מכילים מולקולות מבשרות, שכשמשולבות עם אנזימים שנמצאים על העור, הופכים לצורה הפעילה.

הם נחשבים פחות חזקים, אך מחקרים הראו כי למוצרים אלה יכולות להיות השפעות חיוביות דומות על האנטי אייג'ינג כמו בגרסאות המרשם הרפואי - אם כי במקרים מסוימים יקח להם זמן פעולה רב יותר.

היתרונות, או ליתר דיוק, השפעות לטווח הקצר, של שימוש במוצרי רטינול, תועדו  באופן  נרחב גם על ידי משפיענים בתחום היופי, עורכי מדורי יופי ומפורסמים.

לאחר שהשתמשתי בהם בעצמי, לא קשה לראות מדוע הם הפכו להיות מצרך טיפוח העור האהוב כל כך. לאחר שהשתמשתי במוצר במשך מספר לילות ברציפות, העור שלי באמת הרגיש חלק יותר.

אבל פטרסון אמר ל- Business Insider כי הוא מאמין שהתעשייה משווקת מוצרי רטינול פעילים לצרכנים בצורה לא אחראית.


פטרסון אמר כי בעיה אחת עם שימוש יתר ברטינול היא שתאי העור החדשים הללו אינם מתפקדים טוב מכיוון שהם הופקו במהירות, ולכן חסרים את ההידבקות (של תאי העור אלו לאלו) וחסרים בייצור שומן בכדי להגן על העור כראוי.

"התפקיד העיקרי של השכבה העליונה של העור הוא להגן עלינו, להרחיק גורמים סביבתיים. ככל שתשימו יותר רטינול, תפקוד המחסום העורי יהיה גרוע יותר,” אמר. "זו הסיבה שהרבה אנשים חשים שהעור שלהם רגיש מאוד וחווים קילוף וגירוי."

אחת מתופעות הלוואי העיקריות של שימוש ברטינול היא שהדבר הופך את עורך לרגיש יותר לאור שמש, UV במיוחד. לכן חשוב ביותר שאם  משתמשים ברטינול, מורחים קרם הגנה. (הערה שלי: בארצות מאוד חמות כמו בישראל, בה הקרינה חזקה ביותר, מריחת קרם הגנה מספקת הינה חובה בכל עונות השנה ובכל הפעולות שלנו מחוץ לבית: בזמן נסיעה במכונית, תליית כביסה, שיחה מקרית ברחוב. כל חשיפה ללא קרם הגנה בזמן שימוש בחומצות וברטינול גורמת לכתמי שמש חמורים).

 כ"בר סמכא" בתחום הקוסמטיקה, פטרסון אומר שחברות טיפוח לעור טיפוח איבדו  כל תחושה לגבי הדברים הבריאים לעור.

"זה כמו חנות ממתקים עם כל הצורות השונות של ויטמין A שקיימות כעת ברשת", המשיך. "יש כל מיני טענות לא מוכחות כמו 'יש לנו את הרטינול הכי חזק, הכי פעיל או הכי מצופה (בתוך קפסולה)," הוא המשיך והוסיף כי אנשים חסרים בידע כיצד להשתמש בהם".

..."אנשים משלבים באופן אקראי מרכיבים שונים, לרוב מטווחים שונים, ללא מושג אם השילובים הם הגיוניים או מאוזנים. עם כל כך הרבה בחירה ולחץ שיווקי, קל לראות כיצד שגרות טיפוח לעור יכולות להיות כאוטיות, "אמר.

ויש עוד סיבה להיזהר משימוש יתר ברטינול, לדברי פטרסון. תאים בדרך כלל מתחלקים לצמיחה ותיקון של הרקמה בגופך, אך תאים נורמליים יכולים רק להתחלק מספר סופי של פעמים (בערך 50, לפי מגבלת הייפליק), וזו אחת הסיבות העיקריות שאנו מזדקנים.

"אנחנו לא חיים לנצח," הוא אמר ל- Business Insider. "אז אם משתמשים ביותר מדי רטינול בשנות העשרים, השלושים והארבעים שלך, אפשר לדלדל את כל מאגרי התאים הבריאים שאתה באמת אמור לאחסן עבור חלוקות תאים בהמשך חייך."

"ענף טיפוח העור לוקח אותנו לניסוי מאסיבי על האוכלוסייה," המשיך. "הם רק מעוניינים בשיווק המוצרים לטווח הקצר - אנחנו לא יודעים מה יקרה עם שימוש מוגזם ממושך.

חיזוק האיזון

השימוש בוויטמין A במשטר טיפוח העור שלך הוא רק חלק אחד מהפאזל, הוא אומר, ומוסיף כי ישנם מספר ויטמינים או רכיבים וויטמינים נוספים הנדרשים לתמיכה "תזונתית" של האפידרמיס בכדי להשיג עור בריא.

"העור אינו שונה מגוף האדם - הוא דורש מערך מאוזן של חומרים מזינים חיוניים והכול בפרופורציות הנכונות," אמר, והוסיף כי אתה זקוק רק לכמות זעירה של רטינול.

"האספקה האידיאלית של ויטמין A היא כמות קטנה מהצורה הפעילה באופן מיידי - חומצה רטינואית - לצד רטינולים מבשרים שניתן להמיר לצורה הפעילה לפי הצורך.

לתקן את המחסום העורי ולהרגיע את הדלקת

לפני שאתה אפילו מתחיל לחשוב על ויטמין A, הוא אמר, הצעדים הראשונים לעור בריא הם תיקון המחסום העורי שלך והפחתת הדלקת, וניתן לעשות זאת בעזרת חומרי לחות וחומרי ניקוי.

"בחר במוצרים המשתמשים בפורמולות שומניות כדי 'להתאים' את יחס פני השטח של השומנים בעור בחזרה לקדמותם. המוצר האידיאלי יכלול גם מגוון רחב של נוגדי דלקת מוכחים (דוגמאות לכך הן תמציות צמחיות כמו תמרים, קמח עשב וחריע) כדי להרגיע את כל מסלולי הדלקת, "אמר, והוסיף:" רק אז צריך להיות יצירתי עם ויטמינים פעילים.

"יש השלכות לשימוש יתר במוצר אחד על גופך."