1 דקות קריאה


טבעונות הופכת להיות מאוד פופולרית ומעבר להיבט ההומני- נוסף לאחרונה גם ההיבט האקולוגי. מעברה השני של האידאולוגיה, שמקורה במוח האנושי- שהתפתח במהלך האבולוציה הרבה מעל כל בעלי החיים, ניצבת בריאות הגוף הפיזי, שנשאר די פרימיטיבי וקדמוני, ולא תמיד מצליח לעמוד במשימות שהמוח מציב בפניו. כל מי שעיסוקו בטיפול ורפואה נתקל יותר ויותר במקרי חולי אצל כאלו שעברו לטבעונות.

  • באופן אישי, כל מי שמכיר אותי יודע שאני מתנגדת לטבעונות מלאה ודווקא מהסיבות הבריאותיות (לטבעונות יש תדמית של תזונה בריאה אך גיליתי שבמקרים רבים אין זה כך). כתיבה על טבעונות היא כניסה לאזור לוהט מבחינה רגשית למי שהחליט להפוך לטבעוני. האידיאולוגיה הטבעונית מאוד קוסמת לי אך לצערי הפרקטיקה הטבעונית גורמת לבעיות בריאות רבות לאנשים שונים. הסתמכות  על תוספי מזון יקרים מאוד, בכדי להישאר בריאים בעייתית מאוד בעיני ויש מערכת שלמה של מטפלים וחברות שמתפרנסים מעולה ממכירת תוספי מזון והם בעלי אינטרסים כלכליים מובהקים שאנשים לא יקבלו את כל צרכיהם מהמזון עצמו (מי אמר שרק תעשיות הבשר והחלב מתפרנסות משיווק?).
  • מיותר לציין שאני כלל לא אדישה לחיי בעלי חיים אך לטעמי עוד לא הומצא תחליף אמיתי לבשר חיה, מבחינת תכולה וזמינות של אבות מזון חיוניים, ומבחינת קלות הספיגה שלהם לכל אדם. אני מאמינה שבעתיד יצליחו לייצר תחליף, וכך נוכל כולנו להפסיק לצרוך בשר חיות. בינתיים חובה על כולנו לתמוך ביצרני בשר, חלב ביצים, דגים ועופות אקולוגים וידידותיים על ידי רכישה מהם. בינתיים אני לא מסכנת את בריאותי ואת בריאות משפחתי בתזונה שמבוססת 100% על מקור צמחי. כתבתי על כך בהרחבה בספרי "טיפול נבון בעור". תזונה צמחונית שכוללת בנוסף לצמחים גם הרבה ביצים, מוצרי חלב עשירים (ולא מומתקים) ודגים היא אלטרנטיבה אפשרית ובריאה יותר לטעמי.
  • מרבית לקוחותי מתחברות יותר לתזונה טבעונית ולכן צברתי ידע די רב בהשפעות של התזונה הזו על אנשים שונים, במהלך שנים רבות, העמקתי בתחום התזונה הבריאה, כפי שהעמקתי בתחום בריאות העור.

אך אם בכל זאת השתכנעתם שעליכם לעבור לתזונה טבעונית הנה כמה המלצות. 

מה צריך לברר ולעשות לפני ששוקלים לעבור לטבעונות?

לפני שאתם עוברים לטבעונות- חשוב לעשות 3 דברים- הראשון קל מאוד. השני והשלישי- ממושכים ומצריכים התעמקות ובניית הרגלים וכדאי גם להיעזר באנשי מקצוע כמו דיאטנים קליניים לשם כך:

1. להכיר את גופכם על ידי בדיקות דם מקיפות.

2. ללמוד מה בדיוק מכילים מזונות מהחי מבחינת הרכב וכמות אבות המזון (חלבונים שומנים ופחמימות) , מינרלים וויטמינים ומהם התחליפים המדויקים להם- לא מבחינת טעם ומראה אלא מבחינת הרכבם. יש היבט נוסף והוא יכולת הספיגה של וויטמינים מסוימים מהצומח, ששונה מאדם לאדם וגם משתנה- למשל בתקופות לחץ היא מידרדרת.

3. בניית הרגלי הכנה (או קנייה) של ארוחות עשירות שמכילות את כל אבות המזון, מינרלים וויטמינים, במגוון המלא ובכמות המדויקת לגופכם. הארוחות צריכות להיות זמינות מידי יום ביומו.

יותר מידי אנשים עוברים לטבעונות לפני שהבינו לעומק את גוף האדם בכלל ואת גופם בפרט, ולפני שהכניסו לשגרת יומם ארוחות עשירות. האידיאולוגיה שאמצו נגד אכילת מזון מהחי הייתה שלמה וסגורה מפני מידע שונה, אבל היה להם מחסור חמור בידע רלוונטי על גוף האדם והם התבססו, שלא באשמתם, על מידע לא מוכח מדעית שקראו בספרים ובאתרים שונים.

 דוגמא נפוצה למידע לא מוכח: אם בעלי חיים צמחוניים מפיקים כל צורכם מהצומח אז גם האדם יכול (אהממ לא, האדם אינו מסוגל לפרק תאית כי אין לו מערכת עיכול כמו לבהמה. מערכת העיכול של בהמות אוכלות עשב מכילה חיידקים מסוימים שמפרקים תאית במעי הגס הארוך שלהם, ומפיקים ממנה שומן. נסו לאכול קש, דשא או עלי עץ זית ותיווכחו בכך). 

יש עוד הרבה דוגמאות כאלו. העמקתי בזה די הרבה כדי להבין שהמעבר לתזונה טבעונית לא מוקפדת, עלול להיות הרסני לבריאות, ובראש ובראשונה יפגע העור שלנו. בפועל זה מה שקורה ליותר מידי אנשים טובים עם כוונות מעולות. 

אני מסכמת כאן את החסרים העיקריים שיכולים להיווצר מתזונה טבעונית: 

  • מחסור בחלבון מלא
  • מחסור בשומן
  • מחסור בברזל
  • מחסור בויטמין D
  • מחסור בויטמין A 
  • מחסור באומגה 3
  • מחסור בכולסטרול
  • מחסור ב B12

בהדרכה הדיגיטלית שכתבתי, שילבתי אמיתות בתחום התזונה ובתחום טיפוח העור. בעזרת מחקרים איכותיים מהשנים האחרונות. הבהרתי ודייקתי חצאי אמת וחדשות כזב (פייק ניוז) שבהם נתקלתי במפגשי עם אנשים רבים ויקרים לי מאוד כמו לקוחותי המקסימות. 

לרכישת ההדרכה הדיגיטלית לחצו כאן