1 דקות קריאה

כמוסות קולגן לעור הפנים


מעניין להבין מאין צצו פתאום לחיינו כמוסות הקולגן לעור הפנים, איך הסתדרנו בלעדיהן עד היום, והיכן ניתן למצוא קולגן בצורתו הטבעית?
תרומתו של חלבון הקולגן לגוף חשובה מאוד; ואליו מצטרף חלבון חשוב אחר - האלסטין. הראשון אחראי על חוזקה של הרקמה והשני על הגמישות שלה. מצד אחד יש איברים שמאפיין החוזק הכרחי למילוי תפקודיהם, כמו; עור, גידים, רצועות, סחוסים, ועצמות; ומצד שני קיימים בגופנו איברים שגמישותם חיונית, כמו; עור שחוזקו חשוב גם כן, ועורקים, במיוחד אבי העורקים או ריאות.
ככל שאלמנט החוזק חיוני יותר לאיבר, כך נמצא בו יותר קולגן; וככל שאלמנט הגמישות מהותי יותר, יכיל האיבר יותר אלסטין. מכאן ניתן להסיק עד כמה נחוץ הקולגן לגוף, ולא רק מבחינה אסתטית לעור הפנים. החלבון הזה חשוב אף יותר לאיברים פנימיים. תסכימו איתי, שבהחלט לא מומלץ שהוורידים או העורקים בגופנו יקרעו או יסדקו בקלות.

מהיכן משיג הגוף שלנו את החלבונים החיוניים האלה בצורה היעילה ביותר? 
פשוט מאוד; החלבונים האלה נמצאים באיברים המקבילים בגופם של בעלי החיים; כלומר, בעור, בסחוסים, בעצמות ובאיברים הפנימיים של בעלי החיים, כמו עופות, דגים ובקר.
קולגן או אלסטין, כמו שהם, אינם נמצאים בצמחים כלל, אלא אך ורק בגופם של בעלי חיים. כשאנחנו מבשלים מזון מן החי, שמכיל את אותם איברים, מתפרקים הקולגן והאלסטין בחום, ואנחנו מקבלים חומר שמוכר בשמו - ג'לטין.
זו הסיבה שכאשר מקררים מאכל בשרי מתקבלות למעלה שכבות ג'לי ושומן. הג'לי הוא למעשה הג'לטין שמכיל את אבני הבנייה לקולגן ולאלסטין(וגם אבני בנייה עבור איברים אחרים בגופנו).

כשהתזונה שלנו אינה מכילה כמות מספקת מאבני הבנייה האלה, ייתכן וייווצר מחסור בחומר המופלא הזה, ואז עלולות להתעורר בעיות מפרקים וסחוסים, וייחל תהליך התקמטות של העור, שבירה של נימי דם ועוד.
הגוף יודע לסנתז קולגן ואלסטין בעצמו באמצעות חומצות אמינו - פרולין וגליצין שהגוף מייצר בעצמו. כלומר, הן אינן חומצות אמינו חיוניות. המשמעות היא שאנחנו לא חייבים לאכול מזון מהחי כדי שלגוף שלנו יהיו חומרי גלם ליצירת קולגן ואלסטין. אולם, אכילת מזון עתיר בחלבונים שמורכבים מחומצות אמינו אלה, תספק לגוף בוודאות את חומרי הגלם ליצירת: שפע של חומצות אמינו זמינות, שמוכנות ומזומנות לשמש כאבני בניין.


לאור התופעה הרווחת כיום של מחסור בחומרי גלם (כתוצאה מחוסר הקפדה של אנשים על תזונה מלאה), ולצד זה מחקרים חדשים שמתפרסמים ומשבחים את חשיבות החלבון הזה; התעוררו מיד חברות מסחריות והן מציעות פתרונות רווחיים עבורן, ומתחילות בשיווק אגרסיבי שלתוספים רלוונטיים.
כשהקלדתי במנוע החיפוש ברשת האינטרנט את המילה: "קולגן" והגדרתי פורמט חיפוש של תמונה, לא עלתה תמונה של סיבי קולגן או של רכיבים למרק עוף או דגים, שמכילים כמויות גדולות של ג'לטין. לעומת זאת, הציג החיפוש תוצאות של עשרות חברות שמוכרות תוספי קולגן; וזו גם הסיבה שבגללה הצרכנים נתקלים בכל מקום בפרסום לכמוסות פלא, שמבטיחות להם את מתיחת עורם.
לסיכום, קולגן הוא חלבון נהדר, במיוחד לאנשים שבתזונתם חסר המרכיב הזה. אולם חשוב לדעת, שגם בתוספים שנמכרים בפארמים, מיוצר הקולגן מבעלי חיים. אין קולגן טבעוני. דפי ג'לטין, שמיוצרים בארץ מדגים בשל סיבות של כשרות, אפשר למצוא במחיר סביר על מדף המוצרים לאפייה. למעשה, מוצר זה הוא אותו חומר שנמכר ככמוסות קולגן. על מספר תוספים טוענות החברות היצרניות, שהפורמולה שלהם זמינה יותר לבניית חלבון הקולגן בעור (כמו קולגן הידרולאז). מהבדיקה שערכתי, ומתבססת על מחקרים (רובם ממומנים), ייתכן וטענה זו נכונה, אולם היא ממש לא הוכחה כנכונה. להוכחת טענה מהסוג הזה, נדרשים הרבה יותר מחקרים. כך או כך, גם הטבעי והזול יחסית, שמגיע אלינו דרך אכילת תבשילים מהחי; וגם המעובד שנמכר כדפי ג'לטין או בצורות של אבקה או כמוסות קולגן יקרה; יתפרקו לחומצות אמינו בתהליך העיכול; והגוף ייצר מהן את הנדרש לו ביעילות שונה ובהתאם לגיל הביולוגי. הבעיה העיקרית היא שכשאנחנו מתבגרים התהליכים בגוף מואטים ופחות איכותיים, וכך גם היכולת של הגוף לייצר קולגן.


בהדרכה הדיגיטלית "טיפול נבון בעור" תמצאו עוד הרבה הסברים פוקחי עיניים, שיעשו לכם סדר אמיתי בענייני עור, תזונה וקוסמטיקה.

לרכישת ההדרכה הקליקו כאן