1 דקות קריאה


כתמי עור אינם מזיקים, אך הם לא אסתטיים. ישנם טיפולים שונים המסייעים לטשטש או להסיר אותם. 

גישה אחת היא הסרה פיזית - על ידי ניתוח לייזר, קריוכירורגיה (הקפאה), או פילינג כימי. הסרה פיזית יכולה להיות יעילה מאוד, אך היא יכולה להיות יקרה ולעיתים יש לה תופעות לוואי קשות, כמו כאבים ואדמומיות בעור. 

אנשים רבים מעדיפים להתחיל במשהו עדין יותר - תרופות ומשחות פעילות המסייעות לדהיית כתמי הגיל לאורך זמן. 

חשוב להבדיל בין כתמי גיל לבין נגעים לא-סדירים כמו קרטוזה אקטינית /סולרית (כתם בגוון שונה מגוון העור -אדום/וורדרד/חום, מחוספס למגע ואליו דבוק קשקש) ומלנומה, הצורה הקטלנית ביותר של סרטן העור. הקפידו לפנות לרופא עור אודות כל נגע עור מתמשך שהוא כהה עם גבולות או צבעים לא סדירים, מגרד או כואב

חומרים פעילים לטיפול בכתמים

הידרוקינון 

החומר הנפוץ ביותר וכנראה גם היעיל ביותר להבהרת כתמים הוא הידרוקינון. הידרוקינון מוגדר כתרופה וכיום נמכר בישראל רק במרשם. ניתן להשיג ללא מרשם משחות שמכילות הידרוקינון מחו"ל. אני ממליצה לא לעשות זאת, אלא לפנות לרופא עור שיתאים את המרשם לעורכם.

בעבר הלא רחוק חברות קוסמטיקה בישראל יכלו להוסיף את המרכיב הזה למוצרי ההבהרה שלהם. בשנים האחרונות הן אינן מורשות לעשות זאת, אך הן משווקות מוצרים שמכילים חומרים אחרים, בעלי יכולת הבהרה מסוימת או די דומה, בעיקר חומצה אזלאית, קוג'ית, ארבוטין ורטינול. 

רק השילוש של 4% הידרוקינון+ 0.05% רטינואיד +0.01% fluocinolone acetonide (קורטיקוסטרואיד) מאושר על ידי ה- FDA האמריקאי להבהרת כתמי שמש ומלזמה. השילוש הזה מוכר בשם * מרשם קליגמן שניתן רק על ידי רופא עור. רופאי עור רבים רואים בהידרוקינון את הבחירה הטובה ביותר לטיפול בכתמי גיל. הרופא רושם את ההידרוקינון או כמשחה מוכנה בשם "איזומד" שמכילה 2%-4% הידרוקינון או כמרשם קליגמן* שנמצא היעיל ביותר להבהרת כתמים. אפשר לצפות לראות תוצאות תוך ארבעה עד שישה שבועות, והשיפור הגדול ביותר נראה לאחר ארבעה עד שישה חודשים. תופעת הלוואי השכיחה ביותר היא גירוי או אדמומיות בעור. במינון גבוה ובשימוש לא אחראי (חשיפה לשמש) תיתכן האפרה של הכתם. בעור של נשים שחורות ישנה תופעת לוואי שבה הכתם נצבע בגוון כחלחל. 

*מרשם קליגמן: מחקרים רבים הראו כי תוצאות מקסימליות מתרחשות כאשר משתמשים בהידרוקינון כטיפול משולב עם רטינואיד וקורטיקוסטרואיד. התוצאות משתנות בין כל מטופל. כ- 35% עד 45% מההידרוקינון נספג סיסטמית לאחר שימוש מקומי ולכן הוא אסור לשימוש בזמן הריון והנקה. לא היה שום אישור בנוגע לחששות כי הידרוקינון מסרטן -לא בניסוי קליני או במחקר אנושי, אבל מחקר בעכברים שהוזנו בחומר (בליעה) העלה את החששות ממנו. 

חומצה אזלאית, מעכבת טירוזינאז, אנזים המעורב בייצור מלנין. למרות שהחומצה מגרה יותר את העור מאשר הידרוקינון, היא עשויה להיות אלטרנטיבה לאנשים שנרתעים משימוש בהידרוקינון בגלל הקשר האפשרי לסרטן. 


בפוסט הבא: תהליך ההבהרה של כתמי שמש

בפוסט הקודם: רקע וגורמים לפיגמנטציה.

בפוסט הבא: תהליך הבהרת העור בעזרת הידרוקינון