1 דקות קריאה

פוסטים קודמים בנושא: 

פיגמנטציה: סיבות, מניעה וטיפול הבהרה 

חומרים פעילים לטיפול בכתמי עור 


בהמשך לשני הפוסטים הקודמים בנושא פיגמנטציה, אפרט את תהליך ההבהרה בעזרת הידרוקינון. אתמקד בהידרוקינון כיוון שהוא החומר היחידי שמאושר כתרופה ויעילותו מוכחת. ישנם אמנם חומרים נוספים שמשמשים בקוסמטיקה כחומרים מבהירים . מניסיוני, ברגע שחברות הקוסמטיקה בארץ נאלצו להוציא את ההידרוקינון מהקרמים ונשארו רק חומצות, הקרמים הפסיקו להבהיר. לכן אני ממליצה לגשת אל רופא העור ולבקש "מרשם קליגמן". אני יכולה ללוות אתכם בתהליך: בייעוץ, מעקב והתאמת משחות מרגיעות ומשקמות כמו משחת אבץ וקלנדולה ומסנני קרינה יעילים. 

תהליך ההבהרה אורך 3-5 חודשים, בתקופת הסתיו- חורף, והמריחה של החומר הפעיל תיעשה בלילה, לפעמים גם ביום. ישנם רופאי עור שרושמים את התכשיר הקיים "איזומד". מציעה להתעקש את מרשם קליגמ, מכיוון שבאיזומד נמצא אמנם הרכיב הפעיל- הידרוקינון, אבל אין את השילוש שנמצא הכי יעיל על ידי ה-FDA הידרוקינון+ 0.05% רטינואיד +0.01% fluocinolone acetonide (קורטיקוסטרואיד).

מה מתרחש בתהליך ההבהרה? 

הרעיון שהידרוקינון הוא חומר מלבין אינו נכון. הידרוקינון הוא מרכיב הפועל ברמה התאית כדי לעכב את מחזור החיים של מלנוציטים, שהם תאי הפיגמנט של העור. ייצור יתר של מלנוציטים הוא מה שעומד מאחורי היפרפיגמנטציה. כאשר הידרוקינון מתחיל לעבוד, הוא מקטין את ייצור המלנוציטים, תוך שהוא מזרז את התפרקות תאי הפיגמנט. ההידרוקינון לא מסיר את הפיגמנט מהעור, הוא פשוט עוצר את הייצור. המשמעות היא שככל שתאי הפיגמנט גוועים, הם הולכים להצטבר על העור לתקופה מסוימת בדיוק כמו כל סוג אחר של תאי עור מתים. אך מכיוון שתאים אלה כהים יותר, הצטברותם על פני השטח עשויה לגרום לעור להיראות כהה יותר. תלוי בחומרת ההיפרפיגמנטציה, השפעה זו יכולה להימשך מספר שבועות לפני שנתחיל לראות שיפורים בגוון העור. הרטינואיד במשחת קליגמן יסייע לתחלופה נמרצת יותר של התאים המתים, כולל תאי הפיגמנט הכהים וגם יהפוך את העור חדיר יותר להידרוקינון. במקרה הזה, האצת התחלופה של התא- יעילה. הקורטיקוסטרואידים במרשם מסייעים להאטת תהליכים דלקתיים בעור כתוצאה מהגברת חדירותו ורגישותו. רופא העור ירשום לכם מרשם קליגמן בריכוז שבין 2-8% הידרוקינון לפי דרגת גוון הכתם, ולפי גוון העור. 

אם אתן מתחילות בהבהרת כתמים העור שלכן הופך להיות חדיר יותר לקרני השמש ורגיש יותר. לכן, אין להיכנס כלל להליך הבהרה אם אתן לא מגינות ב 100% על חלק העור המטופל. זה אומר: קרם הגנה כימי 50 SPF ועדיף לשלב אותו  עם קרם הגנה פיסיקלי/ מייק אפ פיסיקלי ("מינרלי- שמכיל מינרלים אבץ וטיטניום אוקסיד). זה אומר: גם כשאתן ברכב או יושבות בצל. 

כמה אחוזי הידרוקינון מומלצים? 

אם אתן בעלות גוון עור צהבהב כהה, או גוון זית (גוון מזרחי) ישנו סיכון מסוים להאפרת הכתם. זה קורה דווקא כשמינון ההידרוקינון גבוה, ובשימוש גבוה בחומצות בנוסף לחשיפה לשמש. מאוד קשה לדעת מה בדיוק גורם לזה כי בלתי אפשרי לדעת מה בדיוק עשה מטופל במהלך תהליך ההבהרה, באילו חומרים השתמש בנוסף לתכשיר ההבהרה וכמה הקפיד. אבל ברוב הממחקרים שקראתי ברור שהדרך הבטוחה ביותר לעשות זאת היא לבחור תחילה במינון 2% הידרוקינון ולהגן בצורה הרמטית מהשמש. גם לאחר תום הטיפול. 

!!! כדאי לצלם את העור לפני הטיפול ובכל שבועיים, כדי לעקוב אחר השינויים. אם הייתה הבהרה אך לא מספקת, אפשר להעלות את המינון בשנה שאחרי. סביר להניח שהריכוז המכסימלי הוא גם הכי יעיל בהבהרה,  כדאי לנסות אותו ראשית על חלק קטן ומוצנע בעור ולעקוב אחר השינויים בעזרת צילום. 

בעלות עור כהה- שחור סובלות גם הן מפיגמנטציה קשה, בעיקר בגלל אקנה או שימוש בחומצות וטיפולים אגרסיביים כמו מזותרפיה ודרמה רולר. הידרוקינון עלול לגרום אצלן לתופעת לוואי  של הכחלת הכתם (גוון כחלכל). לכן חשוב מאוד לנסות אותו ראשית על אזור קטן מוצנע בפנים, תוך שמירה על כל הכללים הנ"ל.