1 דקות קריאה

בשלושה פוסטים אנסה לסכם את ידע מוכח ורלוונטי בנושא.


הדבר הכי חשוב לגבי פיגמנטציה* הוא להבין שבמקרים רבים, דווקא הטיפול השגוי בפיגמנטציה יגרום לה להחמיר. כתמים בגוון חום עלולים להפוך לכתמים כהים יותר בעלי גוון אפרפר ויהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי להיפטר מהם.

אם אתן רוצות להתחיל טיפול  להבהרת פיגמנטציה, חשוב שקודם כל תוודאו שאתן מודעות לשמש ומסוגלות להגן על עורכן מפניה, ללא יוצא מהכלל. כל חשיפה קצרה לשמש ללא הגנה, תחזיר את המצב לקדמותו ואף תחמיר אותו. טיפול הבהרה מגביר גם הוא את הרגישות לפיגמנטציה.

ראשית נבין מעט יותר  למה זה קורה.

היפר- פיגמנטציה: כתמים כהים ביחס לעור שנובעים מעודף יצור מלנין.

היפו- פיגמנטציה: כתמים בהירים ביחס לעור שנובעים מתת ייצור מלנין.

בהכללה- פיגמנטציה היא ייצור לא תקין של מלנין מסיבות שונות, שמתבטאת במראה לא אחיד בגוון העור. ראשית נבין את הסיבה העיקרית לפיגמנטציה:

  • פיגמנטציה כתוצאה מחשיפה לקרני שמש, מסוג UV: 
    קרינת אולטרה-סגול (על-סגול), או בקיצור באנגלית UV, היא קרינה אלקטרומגנטית בלתי נראית לעין, בעלת אורכי גל קצרים מקרני האור הסגול. קרני אולטרה-סגול מגיעות אלינו מהשמש וגם ממכשירים בעלי נורות UV. 

99% מקרני העל-סגול שמגיעות לפני כדור הארץ, הן מסוג UV-A השמש פולטת גם קרני UV-B ו-UV-C, שכאמור רק 1% מהן מגיע אלינו, בשל ספיגתן בשכבת האוזון באטמוספירה.
החשיפה שלנו לקרינת UV-A היא עצומה, כיוון ששכבת האוזון מסננת רק מעט ממנה. היא אומנם חיונית לנו, אך חשיפה רבה אליה מזיקה מאוד לעור שלנו. 

במדינות חמות החשיפה חייבת להיות הדרגתית: כרבע שעה בשעות הבוקר או אחר הצהריים. 

 המלנין שנוצר בעורנו עקב חשיפה לשמש, אחראי לגוון השיזוף החום שנקבל לאחר שהייה בשמש. יצור מלנין הוא דרכו החכמה של העור לחסום את קרני השמש מחדירה עמוקה יותר אל עומק השכבות, ולכן לרובנו חשוב להשתזף מעט ובהדרגה. השיזוף מגן עלינו מנזק מתמשך, אך שיזוף מהיר מדי, שגורם לאדמומיות של העור ואף לכוויות, עלול לגרום בעתיד לנזקים בלתי הפיכים. לכן חשוב להימנע מחשיפה אינטנסיבית שתגרום להאדמת העור.
הרבה מאיתנו לא שמים לב לתופעת השיזוף הכרוני בזמן הנסיעה ברכב: ועל-כן רוב הכתמים ממוקמים בצידי הפנים ובזרועות.

 בנסיעה ברכב או בשהייה ליד חלונות זכוכית - החשיפה לקרינת השמש בזמן נסיעה ברכב שחלונותיו סגורים, קטנה יותר מאשר בזמן הימצאות מחוץ לרכב. הזגוגית הקדמית של הרכב מסננת את כל קרינת ה-UV-B וכ-80% מקרינת ה-UV-A.
לעומתה, זגוגיות הרכב הצדדיות, שהן דקות יותר, מסננות 97% מקרינת ה-UV-B, ורק 37% מקרינת ה- UV-A. אנשים אינם מרגישים בקרינה כשהם יושבים ברכב ממוזג ונעים, אבל היא עושה את עבודתה לאורך השנים. בשעות שהשמש נמוכה, כמו בשעות הבוקר או אחר הצהריים, מגיעות קרני השמש אל מתחת לגג הרכב (שמצל עלינו כשהשמש גבוהה ומעליו), ואלה הן השעות המסוכנות ביותר לעורנו. בשעות שהשמש גבוהה מקבלות כפות ידינו שעל ההגה המכונית את מירב הקרינה הישירה, שכאמור רובה ככולה מסוג UV-A.

  • אסטרוגן ופיגמנטציה

בתקופות הריון, הנקה ובזמן שימוש בגלולות למניעת הריון, העור שלנו רגיש יותר לפיגמנטציה כתוצאה מקרני שמש.

  • פילינג ופיגמנטציה

שימוש בחומצות (לרוב נמצאות בתכשירי אנטי אייג'ינג ללילה), לאחר טיפול שעווה כמו הסרת שפם, ולאחר טיפול פנים  רגישות העור לפיגמנטציה גוברת, כתוצאה מהסרת שכבת תאים מתים שמכילה מלנין ומגינה על העור מקרני ה UV.

  • היפרפיגמנטציה לאחר דלקת

נובעת מדלקת בעור, שגורמת לייצור מוגבר של מלנין. גורמים שכיחים להיפרפיגמנטציה לאחר דלקת הם אקנה וולגריס, דרמטיטיס במגע, פסוריאזיס, חזזית וכוויות. [דלקת מגבירה את השחרור והחמצון של חומצה ארכידונית לפרוסטגלנדינים ולויקוטריאנים, וכתוצאה מכך ייצור המלנין מוגבר. 

  • Melasma- מלזמה:  היפרפיגמנטציה שמופיעה בשכיחות גבוהה בהריון, באזורים החשופים לשמש: בפנים, בדרך כלל במצח, מעל לשפה בלחיים ובסנטר. גורמים הממלאים תפקיד בהתפתחות מלזמה: עור כהה יותר, קרינת UV, הורמונים, גנטיקה ותרופות נגד אפילפסיה. חשיפה לקרינת UV היא הגורם העיקרי שכן קרינת UV מגבירה את רמות ההורמון המגרה אלפא-מלנוציטים והורמון האדרנו-קורטיקוטרופי, מה שמגדיל את התפשטות המלנוציטים. 

כתמי עור אינם מזיקים, אך הם לא אסתטיים. ישנם טיפולים שונים המסייעים לטשטש או להסיר אותם. גישה אחת היא הסרה פיזית - על ידי ניתוח לייזר, קריוכירורגיה (הקפאה), או פילינג כימי. הסרה פיזית יכולה להיות יעילה מאוד, אך היא יכולה להיות יקרה ולעיתים יש לה תופעות לוואי קשות, כמו כאבים ואדמומיות בעור. אנשים רבים מעדיפים להתחיל במשהו עדין יותר - תרופות ומשחות פעילות המסייעות לדהיית כתמי הגיל לאורך זמן.

כיצד נמנעים?

בארץ חמה כמו שלנו אני ממליצה שתמיד יהיה לנו בתיק: כובע בד עם שוליים וקרם הגנה לשעת הצורך. אין צורך למרוח קרם הגנה כשאנחנו בבית אבל אם אנחנו יוצאות לתלות כביסה בשמש ללא הגנה ובזמן שהעור שלנו רגיש יותר לפיגמנטציה מהסיבות הנ"ל, חייבים לחשוב על כך ולהגן על עצמנו לפני כן.

 על חומרים פעילים בטיפולי הבהרה בפוסט הבא.


בתמונה- יד של אשה בת 70, שמטעמי צניעות דתית לא חשפה מעולם את החלק שמעל המרפק. חשבו על הפנים שלנו, שחשופות תמיד לשמש הים תיכונית.כתמים מחשיפה כרונית יופיעו בד"כ לקראת גיל 40 ובמיוחד אחרי 50. העור זוכר הכל!


בהדרכה הדיגיטלית "טיפול נבון בעור" תמצאו עוד הרבה הסברים פוקחי עיניים, שיעשו לכם סדר אמיתי בענייני עור, תזונה וקוסמטיקה.

לרכישת ההדרכה הקליקו כאן